onsdag 16 januari 2008

Filosoferande i en tvättstuga.

I vår tvättstuga har vi (liten bostadsrättsförening med 20 lägenheter) tagt bort den stora sopsäcken, eftersom det är lättare att byta och slänga en vanlig soppåse. Med detta följde en vänlig lapp om att från och med nu får alla ta vara på sina egna tvättmedels-, mjukmedels och gud-vet-vad-för-förpackningar (jag är förundrad över hur många olika kemikalier den genomsnittliga individen använder för att få rent ett par strumpor).

Nu, jag tror att människor på det stora hela inte så är dumma. Jag vill hålla fast vid att tro att de flesta är ganska empatiska, vänliga och välvilliga i grunden.

Två veckor efter att den stora soppåsen tagits bort och ersatts av en liten pappeskorg och vänlig lapp var jag nere i tvättstugan igen. Bredvid papperskorgen direkt under den vänliga lappen står nu 7 stycken tvättmedelsförpackningar. Ett par dagar senare har det tillkommit en lapp med texten "Fel" och en pil ner mot förpackningarna, som nu har förökat sig till att vara 9 stycken.

Idag var de 12. Mänskligheten har visat en lite smutsig sida. Och jag tvättade min tvätt ren lite mer sorgsen än vanligt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Gaaaaahh!!!!

Hur svårt kan det va att ta hand om sitt eget skräp?!?! I vår tvättstuga fylls den stora säcken på en vecka eftersom folk inte orkar (tänker på) att man faktist kan stampa lite på sin jumbokartong tvättmedel så tar den nästan ingen plats alls.

//Anne Mari Nedevska