lördag 1 november 2008

Första dagen i en månad.

Solsken!
Och ute var marken frostig när jag vaknade.
Snart ska det köpas ljus i mängder
att ha när morgonen inte längre är det minsta ljus av sig själv,
trots våra fåfänga trix med klockor.
f
Idag ska jag läsa.
Finfina böcker jag glömt lite grann, helt eller inte ett dugg.
Just nu går jag fortfarande som fångad av Janne min vän av Peter Pohl, dagar efter att jag stängt igen den.
f
Så jag läser om skuggor, stenbänkar, spelkort och mysterier.
Fattar vilket priviligium det är att få växa upp i sällskap av idéer
som lever ibland tryckta tecken på tunna pappersark.
Och vilken rättighet det borde vara.
f

Och hur märkligt mycket av en vuxen människa som kan hittas mellan pärmarna i en bok som de läst för länge sedan och sen glömt bort.

1 kommentar:

Anonym sa...

Janne min vän - magisk!