fredag 2 maj 2008

Betydelsen av luft.

För ett tag sen hamnade jag i en (rätt hetsig) diskussion om bloggande och bloggare som fick syret att gå ur det här projektet. Har sen dess funderat mycket och länge på mina personliga motiv, syften och idéer runt att sätta fingrar till tangenter här.

Den stora skilladen mellan att skriva för sig själv och att forma ord för andra att läsa har blivit väldigt tydlig för mig och jag är fortfarande inte säker på vilket av de som är det primära syftet här. Alla ord om sig själv som blottas för andras ögon blir oundvikligen en livshistoria och ett (delvis o-)medvetet format "jag" som läggs ut för beskådan. Det finns också en motsägelse mellan att inte ha som syfte det faktum att att andra läser, tolkar och bedömmer de skrivna orden, men att medvetet ha valt ett medium där det sker och där man därför naturligtvis önskar få med beröm godkänt.

Jag har fortfarande inte löst de här knutarna och hade nog lämnat det hela som det nu ligger. Men ett par samtal nyligen har på ett oväntat (och väldigt trevligt!) sätt blåst in lite ny frisk luft.

Så vi fortsätter lite till och ser vad som händer. Om bloggerskan sen drabbas av allt för stor panik av funderingarna kring narcissism, individualism och annat otyg så har hon i alla fall fått träna formuleringsförmågan lite till innnan.

Inga kommentarer: