söndag 15 november 2009

Mot imorgon.

Jag stressar.
I många led och längs med flera tidslinjer. Nu, här, sen, avsevärt längre bort. Och tyvärr över saker som egentligen är fyllda med lust. Men den lusten pyser någonstans ur när sakerna ska passas in i en verklighet som kräver val, strategier, linjer.


En kandidatuppsats kräver alltid ett ämne. Ett yrkesliv måste alltid inledas med ett första jobb. Dessa två fenomen går just nu ihop i mitt huvud. När varma impulser slår emot kalla verklighetsfaktorer uppstår förvirring. Ett förhatligt ord: spjutspets. Ett än värre: profilering.


Men tills beslut måste tas skriver jag små intressanta tentor om digitala bibliotek och håller mig inne för att inte bli blöt.

1 kommentar:

Unknown sa...

Lyssna på vad Lawrence Lessig, professor i juridik i Stanford, har att säga om hur upphovsrätten påverkar möjligheten till att skapa digitala bibliotek:

http://blip.tv/file/2827842

Han belyser väldigt väl den konflikten som uppstår när en lag som är avsedd till ett ändamål, tryckta verk, appliceras på ett medium som den egentligen passar väldigt dåligt på.

Jag vet inte riktigt vad ni bibliotekarier sysslar med egentligen, men är det inte olagligt nu så blir det nog det snart. :)